וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפקט הקורונה: איך עסקים קטנים יכולים להפוך את המשבר להזדמנות?

בשיתוף B144, בשיתוף B144

17.3.2020 / 17:25

זה לא הזמן להתייאש: להסתגל למצב החדש ולשנות את החשיבה - כך העסק שלכם ישרוד את המשבר

בעלת עסק בודקת את החשבונות הכספיים. ShutterStock
אמנם התכנית השנתית שהכנתם נדחית, אולם יש אפשרות ליצור כיוון חדש/ShutterStock

משבר הקורונה טרף את הקלפים, ואנחנו נכנסים כעת לעידן מאתגר וקשה במיוחד לכולנו, בפרט לבעלי עסקים. אנשים יוצאים פחות החוצה, מפלס הלחץ והחרדה בשמיים, ונוסף על הכל הילדים מתרוצצים בבית וצריך לדאוג גם להם - תוך כדי שמירה על העסק. אמנם התכנית השנתית שהכנתם עם יעדים ומטרות תיאלץ להידחות לעת עתה, בתקווה שתוכלו לחזור ולממש את חלקה בקרוב, אבל זה הזמן לנשום עמוק - ולהתחיל תהליך של חשיבה מחדש.

אין ספק שזו תקופה מבלבלת ואפילו מייאשת, אבל מה שמומלץ לעשות כרגע בתור בעלי עסק זה קודם כל להיות רציונליים, ולחשוב כיצד להפוך את המצב הנוכחי להזדמנות. כזאת שתבטיח שהעסק לא רק ישרוד את המשבר הזה, אלא אפילו יצמח ממנו.

ללמוד מהאיש שעשה הון ממשברים

וורן באפט, איל הון בן 87 המתמחה בהשקעות והאיש השלישי העשיר בעולם, סיפר לאחרונה בסרט דוקומנטרי שהופק אודותיו, כי הוא נוהג להזמין את ארוחת הבוקר שלו במק-דרייב כל בוקר. עבור ארוחת הבוקר הוא מזמין בכל יום אחת משלוש מנות שהוא אוהב. בימים שהוא מרגיש שהוא משגשג, הוא מזמין את המנה היקרה יותר, ב-3.17 דולר. כשהמניות שלו יורדות, הוא מזמין את המנה הזולה ביותר מבין השלוש, זוג נקניקיות ב-2.61 דולר. הרעיון הוא כזה: גם בשעת משבר במשק, אנשים ימשיכו לקנות. הם לא ינטשו את ההרגל שלהם, הם פשוט ישקיעו פחות כסף.

בזמן משבר הבורסה החריף של 2008, כשכל המניות בשוק צנחו ואנשים התחילו להחביא מזומנים מתחת לבלטות, באפט התנהג באופן די מוזר: הוא קנה מניות אמריקאיות. זה לא שהוא לא הבין את גודל המשבר, מה שעמד לנגד עיניו הוא החוק הזה: "בזמן שכולם מחפשים הזדמנויות - תהיה פחדן. ובזמן שכולם פחדנים - חפש אחר הזדמנויות".

והתחזית שלו אכן התבררה כצודקת. 10 שנים לאחר המשבר של 2008, חברות חזקות בשוק צמחו והתעצמו ועמדו על שווי שוק של מיליארדי דולרים.

וורן באפט, מנכ"ל ויו"ר ברקשייר הת'אוויי. רויטרס
אפשר ללמוד ממנו לא מעט. באפט/רויטרס

תהיו רציונליים, אל תפעלו באופן אמוציונלי

באפט מודה כי הגישה שלו היא נגד הטבע האנושי. אנחנו נוטים להשקיע במשהו כשהוא נמצא בעלייה ובשגשוג. לכן, מסביר באפט, אסור לנו לפעול מתוך אמוציונליות, אלא להיצמד לחוקים רציונאליים. במילים אחרות, "משקיע חכם זקוק ליכולת להתעלם מפחדים (או לחילופין, מהתלהבות ההמון), ולהתמקד בכמה יסודות פשוטים".

החוק של באפט אמנם מתייחס להשקעה בבורסה, אבל למעשה אפשר לאמץ אותו לכל עסק, ובכלל לחיים. מה שנדרש כרגע הוא לעשות שינוי חשיבה עסקי, לתכנן מחדש בהתאם למציאות המשתנה, ולהפוך את הלימון - ללימונדה טעימה ומתוקה. וכן, מי שיתפוס את העניינים בזמן, ירוויח. אז איך תעשו את זה?

טיפים לעסקים: איך להפוך את משבר הקורונה להזדמנות

1. למחשבים אין קורונה
שמתם לב מה אתם עושים עכשיו? קוראים כתבה. ואתם לא היחידים. זה הזמן לשווק בדיגיטל. ככל שאנשים יהיו יותר בבית, הם צורכים יותר ויותר תוכן דיגיטלי, ולכן זה הזמן להשקיע בחשיפה בדיגיטל: פייסבוק, אינסטגרם, מודעות גוגל, אתר אינטרנט, כתבות ממומנות עם תוכן איכותי.
המטרה היא להרים את הראש לרגע ולהבין שיום אחד, כשהמשבר הזה יחלוף וקורונה תחזור להיות רק שם של בירה, אתם רוצים שיפנו לעסק שלכם, שיכירו אותו, שיהיו מודעים לכל היתרונות שלו ולמקצועיות שלכם.

זמן להפוך את המשבר להזדמנות ולהשקיע בחשיפה הדיגיטלית של העסק שלכם - עם המומחים של B144

2. היכנסו לראש של הלקוח שלכם (באופן היפותטי בלבד, זה לא מדבק, לא לדאוג)
אחד הטיפים החשובים ביותר בשיווק הוא לא להתרכז בעצמכם ובמוצר שלכם, אלא בלקוח. והלקוח שלכם יושב עכשיו בבית, עם הילדים שמטפסים לו על הגב, והוא בחרדה, והוא משועמם, והוא דואג.
עכשיו, חשבו איזה מוצרים או שירותים תוכלו להציע לו - ושווקו אותם עם דגש על איך הם יכולים לשפר לו את איכות החיים כרגע. ממש עכשיו. כי כמוכם בדיוק, גם הלקוח שלכם לא עוסק במה יהיה בעוד חודשיים או שלושה, אלא בכאן ובעכשיו.

3. זה הזמן לשלוח
זו שעתם הגדולה של המשלוחים. ברגע שהודיעו על סגירת חנויות או מסעדות, היו בעלי עסקים שמיהרו לעשות זאת, ולשלוח ללקוחות תפריט משלוחים מעודכן. לא רק מסעדות, גם מכבסה, טמבוריה, חנות יצירה או כל עסק שיכול לשנע את המוצרים שלו יכול לנסות להפיץ עד כמה שניתן את הפורמט החדש ולשדר עסקים כרגיל, או כמעט כרגיל. כמובן, נסו להיות פתוחים בשעות נוחות, להתאים את עצמכם למציאות החדשה שבה אנשים נמצאים עם הילדים בבית, והגיבו במהירות ובאדיבות לכל פנייה.

עסקים קטנים מזרחי. ShutterStock
שיחות וידאו, קורסים דיגיטליים, מדריכים מצולמים או כתובים, כל אלו יכולים להיות מכרה זהב/ShutterStock

4. מציעים שירות? עברו לדיגיטל
גם עסקים שאין להם מוצרים ממשיים, אלא שירותים יכולים להמשיך ולשווק את עצמם, ולהציע את השירות שלהם באופן דיגיטלי: שיחות וידאו, קורסים דיגיטליים, מדריכים מצולמים או כתובים, כל אלו יכולים להיות מכרה זהב, בזמן שכולם יושבים בבית ומחפשים תעסוקה.

5. הציעו חבילות
בכל תחום שבו אתם עוסקים, זה הזמן לנסות למקסם את הרווח ולהציע חבילה: כרטיסיית טיפולים במקום טיפול אחד, מבחר מוצרים בסל במקום אחד, חבילת משחקים, חבילת יצירה לילדים, סדרת סרטונים לעסק ועוד. תהיו יצירתיים, וכך תוכלו לשמר את הרווחים שלכם גם בתקופה הקרובה.

6. נתקעתם עם סחורה?
זה הזמן להנחת קורונה. קחו בחשבון שאנשים יושבים בבית ומהר מאוד ישתעממו ויתחילו לקנות באינטרנט. נכון, אולי לא בהיקפים הרגילים, כי בכל זאת זו תקופה של חוסר ודאות ומשבר, אבל בכל זאת - ימשיכו לקנות, פשוט, בסכומים נמוכים מהרגיל. לכן, נסו להציע הנחה על מוצרים ומבצעים.

בשיתוף B144, בשיתוף B144

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully