פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      עצמאים מהבשר: תחליפים טבעוניים בריאים ליום העצמאות

      כשזה מגיע למנגל יום העצמאות, אין שום סיבה שטבעונים ירגישו מחוץ למשחק. הכירו את האלטרנטיבות הטעימות והבריאות ל"על האש" המסורתי, שיגרמו גם לחובבי הבשר לקנא

      ברביקיו טבעוני (ShutterStock)
      יש תחליפים טבעוניים ראויים ל"על האש" המסורתי, שיהיו בריאים יותר מבשר אמיתי וטעימים לא פחות (צילום: ShutterStock)

      יום העצמאות ידוע כיום חגם של חובבי המנגל. הרי אין דבר שגורם לנו לחוש עצמאיים יותר מלהצליח לארגן מנגל מושקע עתיר ניחוחות בשר צלוי בדיוק במידה הנכונה. אבל לא רק בשר ראוי להיצלות על הגריל, ומעבר לירקות צלויים אפשר למצוא גם תחליפים טבעוניים ראויים ל"על האש" המסורתי, שיהיו בריאים יותר מבשר אמיתי וטעימים לא פחות.

      1. טופו
      כן, אנחנו יודעים שאנחנו לא מפתיעים אתכם יותר מדי עם המאכל הזה. טופו הוא התחליף הנפוץ ביותר לבשר - אך חשוב להבין שבהחלט יש לכך סיבה טובה. טופו מכיל כ-10 גרם של חלבון, אך זו ממש לא תרומתו היחידה לבריאות. יש בו גם 1.8 מ"ג של ברזל ולא פחות מ-227 מ"ג סידן. טופו הוא תחליף פופולרי כל כך לבשר מכיוון שבעזרת תיבול ובישול נכונים - הוא יכול להתקרב מאוד לטעם האהוב שלו ולשמש כבסיס להכנת המבורגרים עסיסיים במיוחד ועוד מגוון מאכלים שאפילו חובבי הבשר הגדולים ביותר יוכלו להתענג עליהם.

      2. פלאפל
      המאכל הכל כך ישראלי הזה הפך בשנים האחרונות לאהוב במיוחד בקרב טבעונים בכל רחבי העולם וגם, תאמינו או לא, לטרנד בריאותי חזק ביותר. זאת מכיוון שהפלאפל, למרות שהוא בדרך כלל מטוגן, מכיל קטניות כמו חומוס או פאבה (ממרח אפונה) שנפוצה יותר ביוון. יש בו שיעור גבוה של חלבון, כמו גם סיבים תזונתיים אשר מאריכים את תחושת השובע ומשפרים את תהליך העיכול. ואם זה לא מספיק, הפלאפל הוא מקור נהדר לברזל ולסידן.

      מחפשים מסעדות טבעוניות וצמחוניות? נסו ב-B144 >>

      3. שעועית
      גם בשעועית משתמשים לא מעט כיום בתעשיית תחליפי הבשר, מכיוון שכשמעבדים אותה כמו שצריך, הטעם שלה יכול להידמות מאוד לזה של הבשר וניתן להכין איתה קציצות, שיפודים ומגוון מאכלים מגרים נוספים. השעועית היא קטנית עם כמויות גבוהות ביותר של חלבון, כ-17 גרם ב-100 גרם, והיא מכילה מגוון חומרים חיוניים נוספים שתורמים לבריאות העצמות, מערכת העיכול, הלב וכלי הדם.

      4. אפונה
      אפונה צלויה על הגריל או אפילו לביבות אפונה צלויות יכולות בהחלט לשדרג את המנגל שלכם ביום העצמאות. אפונה היא קטנית (אם אני לא טועה) שמכילה כמות גבוהה יחסית של חלבון - 5 גרם ב-100 גרם וכן מגוון של רכיבים בריאים נוספים כמו הוויטמינים A, E, K, C, אבץ, אשלגן, זרחן, מגנזיום, ברזל וכמה ויטמינים חיוניים מקבוצת B. כל אלו גורמים למומחים לתזונה ברחבי העולם לכנות אותה כ"קטניית הפלא".

      5. סייטן
      סייטן הוא חלבון חיטה שניתן לרכוש בחנויות טבע. היתרון שלו הוא שטעמו ניטרלי, ולכן באמצעות תיבול ובישול נכונים ניתן בהחלט לגרום לו להידמות לטעם של בשר. הסייטן עשיר מאוד בחלבון ודל בקלוריות. בנוסף, הוא טעים במיוחד כאשר משרים אותו במרינדה. את הסייטן ניתן לחתוך לקוביות, להשרות ברוטב טעים לאורך הלילה, לסדר בשיפודים ולצלות במנגל לחווייה שבהחלט עשויה להפתיע גם את חבריכם הקרניבורים המושבעים.