וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רגע לפני פסח: מדריך טיולים חושף מסלולים "סודיים" בישראל

בשיתוף B144

21.4.2024 / 10:41

מחסן הנשק הייחודי, התצפית המדהימה והמוזיאון הלא מתויר. מדריך הטיולים חגי גולן עם כמה מסלולים שווים במיוחד לחג הקרוב

עמק יזרעאל מבט מ תל יקנעם. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
מתל יקנעם נשקפת תצפית מדהימה על החלק המערבי של עמק יזרעאל/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא

חג הפסח שבא עלינו לטובה הוא הזדמנות מצוינת לבקר במסלולים היפים הפזורים בישראל; מזג האוויר מושלם והילדים בחופש מהגנים ובתי הספר. אבל איך יודעים באיזה מסלול לבחור ואיך נמנעים מעומס המטיילים? שוחחנו עם מדריך הטיולים חגי גולן, שנתן לנו לא מעט אופציות למסלולים ואטרקציות קצת פחות מוכרים בחופשת הפסח הקרובה (לגבי מסלולי הליכה בטבע - מומלץ לוודא באמצעות אתרי טיולים ברשת שהדרך אכן ברורה לכם).

seperator

המורדות המזרחיים של הכרמל

אחד המקומות המיוחדים בישראל הוא הסליק ביגור. מדובר במחסן נשק נסתר מתקופת המנדט, שהיה לאחד הסליקים החשובים ביותר של ארגון ההגנה באזור הצפון. במקום ניתן לערוך סיור ואף לבקר בקברו של יורם טהרלב, איש הקיבוץ שהלך לעולמו. הסיור מחייב תאום מוקדם בטלפון 0546833075. קבוצות יכולות לתאם גם ארוחות (כשרות) בחדר האוכל של הקיבוץ.

למטיבי לכת הייתי ממליץ להמשיך משם לנחל יגור. המסלול מחייב טיפוס על בולדרים ושימוש ביתדות ויתרונו הגדול שהוא מוצל ונעים. מומלץ לעלות בשביל האדום שעולה בנחל ולרדת ב"שביל המנדטורי" המסומן בירוק. המסלול אינו מתאים לעגלות ילדים.


לא רחוק משם נמצא תל יקנעם, ממנו נשקפת תצפית מדהימה על החלק המערבי של עמק יזרעאל. במקום ניתן לחזות בחומת סוגרים מרשימה מתקופת ימי המלך אחאב, שהוא אחד מקטעי החומות היפים והשמורים ביותר מימי ממלכת ישראל.


מכאן מומלץ לעלות ל"קרן הכרמל" המוכרת גם בשם מוחרקה. למעוניינים במסלול רגלי אפשר ללכת בשביל האדום היוצא מהתצפית הסמוכה למנזר ומוביל אל נחל רקפת. מדובר על הליכה של כשעתיים עד שלוש במסלול מעגלי. למיטיבי לכת. אינו מתאים לעגלות ילדים.


לחילופין, אפשר לבחור בחוויה שאיננה אתגרית המשלבת תצפית מיוחדת ומבט אל העבר. נוסעים לקניון חוצות המפרץ ומחנים שם את הרכב. עולים על הרכבלית המובילה מתחנת הרכבת של חוצות המפרץ אל תחנת אוניברסיטת חיפה, ובדרך זוכים לתצפית נהדרת ומיוחדת על מפרץ חיפה. במרחק 5-10 דקות הליכה מתחנת הרכבלית נמצא מוזיאון הכט - מוזיאון ארכיאולוגי מרהיב וחינמי, שלא רבים פוקדים אותו.

תל ערד. אורן עמית, רשות הטבע והגנים
בתל ערד פורחת בתקופה זו של השנה הגביעונית הערבית והאירוס השחום/רשות הטבע והגנים, אורן עמית

אזור בר גיורא

אזור בר גיורא הוא אחד האזורים היפים בישראל, המציע לא מעט מסלולים יפים. לחובבי ההליכה אני ממליץ על המסלול בנחל קטלב המתחיל מ"בר-בהר". במקום מפה גדולה המפרטת את אפשרויות הטיול. למשפחות עם ילדים אמליץ על המסלול האדום. מיטיבי לכת מוזמנים לצאת למסלול הכחול שהוא ארוך יותר ובכמה קטעים גם אתגרי, המציע הליכה יפהפייה מול נופיו של אגן נחל שורק.


אלו שחפצים במסלול רגוע יותר, יכולים לצאת לכיוון בית עיטאב (שילוט מהכביש מעט מערבית מבר בהר). המסלול נוח יותר ואורך כשעה לכל כיוון. בבית עיטאב מבנה מבוצר מהתקופה הצלבנית ומעיין (ספק אם הוא זורם כרגע).



לבאים מאזור הדרום או אזור בית שמש, אפשר להקדים ולסייר בשביל הקיסר החדש שפתחה קק"ל לאורך הכביש לכיוון צור הדסה. מתחילים מצומת זנוח ונוסעים עד השילוט לחרבת חנות. פונים ימינה וממשיכים עם השילוט לשביל הקיסר. משם, הולכים עם השביל השחור לכיוון מטה, עד לחניון בית הבד. מדובר בהליכה של כשעה וחצי. השביל אינו סלול ואינו מתאים לעגלות ילדים. כמו כן, אם יירד גשם, הוא עלול להיות חלק. רצוי להשאיר רכב נוסף בחניון בית הבד הסמוך יותר לצומת זנוח, שכן, העלייה חזרה עשויה להיות מייגעת. אפשר גם ללכת מסלול מעגלי קצר מחניון בית הבד אל המדרגות הרומיות ובחזרה. שימו לב, הכביש הוא ללא שוליים ועם פס הפרדה רצוף. אסור ואף מסוכן לבצע פניות פרסה באזור חניון בית הבד ויש להקפיד לעשות אותן במקומות מאושרים לכך.

יער יתיר, 29 בינואר 2019. שי מכלוף
בית היערן ביער יתיר מציע מגוון סדנאות לילדים/שי מכלוף

הדרום

מחפשים פעילות מהנה עם הילדים? בבית היערן ביער יתיר מציעות רשות העתיקות וקק"ל שפע סדנאות ופעילויות לילדים וצעירים בימים רביעי וחמישי בחול המועד ואין צורך בהרשמה מראש (פרטים נוספים ניתן למצוא באתר של רשות העתיקות).

מכאן ניתן להמשיך לאזור תל ערד, שם פורחת בתקופה זו של השנה הגביעונית הערבית והאירוס השחום. פרטים על נקודות הפריחה ניתן למצוא באתר " 31 מזרח - אתר התיירות של צפון מזרח הנגב."

אתר נוסף סמוך, שכמעט אינו מוכר, הוא תל קריות (פרטים על ההגעה אליו תמצאו ברשת). באתר מערות מגורים ושרידי מבנים עתיקים, ויש לשים לב שהוא אינו מוכשר לביקורים, מה שאומר שיש בו בורות פתוחים ומערות פתוחות ויש צורך בזהירות רבה. האתר נמצא בשטח אש של צה"ל והביקור בו מחוץ לימי חול המועד מחייב תיאום. אתר תל ערד מציע בתשלום, ביקור מרתק בשני חלקיו - במצודה מתקופת מלכי יהודה ובעיר הכנענית הקדומה. במקום פעילות עשירה למבקרים צעירים.

צאו לטייל, אך הקפידו על הזהירות והבטיחות.
חגי גולן 0529210436
elgolan@yahoo.com

לעמוד של חגי גולן באתר B144>>
לכל מדריכי הטיולים באתר B144>>

בשיתוף B144

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully