וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדיקת קורונה: המדריך המלא להשיג תור זריז

בשיתוף B144

12.7.2020 / 12:19

בימים טרופים אלה גם צינון קל עלול להיות סיבה לדאגה, ואם יש ספק - חייבים להיבדק. עם מי יוצרים קשר, לאן מגיעים, כיצד מתאמים בדיקה אצלכם בבית וכמה זמן צריך לחכות לתוצאות

זה קורה לרבים בעידן הקורונה, ולא מן הנמנע שיקרה גם לכם. אתם מתעוררים בוקר אחד ומרגישים שמשהו אינו כרגיל; הראש כואב, האף סתום או דולף, ההרגשה הכללית ירודה ויציאה מהמיטה נראית כמשימה בלתי אפשרית. בימים כתיקונם הייתם מבינים שלקיתם בצינון, מצלצלים לעבודה כדי להודיע על מחלה וממהרים להשלים פערים בנטפליקס; אבל בימים אלה של התפרצות מחודשת של הנגיף, המחשבות מזנקות מייד לכיוון אחר: אולי זו קורונה? האם עלי להיכנס לבידוד? ואם חליתי, האם יש סיכוי שהדבקתי גם אוכלוסיות בסיכון?

הדבר החשוב ביותר שיש לעשות בטרם תגבשו תוכנית פעולה, הוא קביעת תור לבדיקת קורונה. תתפלאו, אבל זה לא פשוט כמו שזה נשמע, ולפעמים עצם הניסיון להשיג הפניה מתאימה לבדיקה עלול להרוס לכם את הבריאות, או לפחות את שלוות הנפש. כך תעשו זאת נכון ובמינימום כאבי ראש.

לפני הכל: יד על הדופק (ועל החיוג המהיר לקופת החולים)

בוודאי שמתם לב שהנחיות משרד הבריאות משתנות חדשות לבקרים: לא מן הנמנע שעד שתסיימו לקרוא את הכתבה, היא לא תהיה עדכנית במאת האחוזים. כך, למשל, מתחמי "היבדק וסע" של מד"א, שנסגרו רק לאחרונה, נפתחו מחדש בתחילת יוני בתל אביב, בירושלים, בחיפה ובבאר שבע בעקבות העלייה בתחלואה. לנוכח השינויים התכופים, אנחנו ממליצים למי שחש צורך לעבור בדיקת קורונה לבדוק את הדברים ישירות באתרי האינטרנט של קופות החולים, או במוקד הטלפוני הרלוונטי:

כללית: מוקד האחיות 2700*

לאומית: מוקד טלפוני 1700-507507 או 507*

מאוחדת: מוקד טלפוני 3833*

מכבי: מוקד טלפוני 3555*

מתחם היבדק וסע שנפתח מחדש על ידי מד"א בסמוך לאצטדיון טדי בירושלים בשל העלייה בהידבקויות 31 במאי 2020. יהונתן ולצר/TPS, TPS
נסגרו, ושוב נפתחו. מתחם "היבדק וסע"/TPS, יהונתן ולצר/TPS

וכעת, לכמה שאלות נפוצות:

האם אפשר לגשת לבדיקה באופן עצמאי?

לא. עליכם לקבל קודם כל הפניה מרופא המשפחה או מרופא הילדים שלכם. הרופא יאזין לתיאור התסמינים בתור טלפוני או יזמין אתכם לבדיקה פנים אל פנים, ורק אז יפנה אתכם לבדיקת קורונה.
הזימון לבדיקה לא בהכרח יגיע מיוזמתכם. כך, למשל, אם ילדכם ייחשף בבית הספר או בגן לתלמיד או לאיש צוות הנושאים את הנגיף, משרד הבריאות הוא שיקרא לכם או לילד לבדיקה. אם תשהו בסמוך לנשא אתם עלולים לקבל זימון לבדיקה גם אם לא תפתחו תסמינים.

מתי כדאי לפנות לרופא כדי לבקש בדיקה?

אף שהרשימה רק מתארכת מיום ליום, אפשר להצביע על כמה תסמינים עיקריים לקורונה: חום גבוה יותר מ-38 מעלות, שיעול, קוצר נשימה, כאבי גרון, כאבי שרירים, חולשה קיצונית, שלשולים ואובדן של חושי הטעם והריח. לא תמיד כל התסמינים מופיעים בבת אחת, ורוב החולים יחוו רק חלק מהם, אבל אם יש ספק - אין ספק. ברוב קופות החולים ניתן לקבוע תור טלפוני לרופא שלכם, לתאם ביקור וידאו, לפנות בכתב או לנהל איתו שיחה באפליקציה.

מה קורה אחרי שקיבלתם תור לבדיקה?

לאחר קביעת הבדיקה, ברוב קופות החולים ייצרו עימכם קשר ויודיעו לכם לאן לגשת כדי להיבדק. היוצאת מן הכלל היא קופת חולים מאוחדת, שלפי אתר האינטרנט שלה, דורשת שתצרו קשר עם המוקד באופן יזום. הפנייה אליכם עשויה להתבצע בשיחת טלפון או בהודעת טקסט, כך שאתם מתבקשים להיות זמינים. אם בתוך 24 שעות איש לא פנה אליכם, עליכם ליצור קשר - ביוזמתכם - עם מוקד האחיות או המוקד הטלפוני של קופת החולים שלכם.

היכן אפשר לעבור בדיקת קורונה?

מקום הבדיקה תלוי באזור המגורים שלכם ובזמינות המעבדה ונקודות הדגימה של קופת החולים. אלו משתנים בהתאם לעומס על המעבדות וגודל היישוב. חשוב לציין שהבדיקה לא בהכרח תתקיים במעבדה שבה אתם רגילים לבקר לצורך בדיקות שגרה, ולכן יש לוודא מראש את כתובת מקום הבדיקה.

איך משיגים תור לבדיקה להיבדק במתחמי "היבדק וסע" של מד"א?

כעיקרון, קופת החולים אמורה להפנות את לקוחותיה למגן דוד אדום, אם כי ייתכן שהזימון יגיע גם ממשרד הבריאות. מד"א נוהגים לשלוח הודעת טקסט שבה תמצאו קישור לאתר שבו קובעים תור לבדיקה. אם אין לכם רכב, בעלי מגבלות או מנועים בשל סיבה אחרת מלהגיע למתחם "היבדק וסע", אל תדאגו: הבודקים יגיעו אליכם הביתה. בדיקה בבית מצריכה המלצה של רופא מחוזי, והיא מתקיימת בתוך 48 שעות מרגע קבלת ההמלצה.

הנחיות מלאות לגבי בדיקות מד"א אפשר למצוא בקובץ הבא

ולסיום: מה לעשות בזמן שבו מחכים לתוצאות הבדיקה?

תוצאות הבדיקה אמורות להגיע בתוך 2-4 ימים. עליכם לשהות בבית לפחות עד לקבלת התוצאות. כדאי מאוד לא להילחץ, ואין סיבה להיכנס למתח. נכון שהסיטואציה אינה נעימה, אבל גם אם חליתם, הסיכויים שהכל יעבור בשלום - גבוהים.

נדגיש כי גם אם קיבלתם תשובה שלילית, אם באתם במגע עם חולה מאומת עליכם להשלים את תקופת הבידוד במלואה - 14 ימים.

בכל שאלה או חשש, פנו למוקד קופת החולים שלכם או למוקד משרד הבריאות - 5400*.

ובינתיים: שמרו על עצמכם ועל הסובבים אתכם, ורק בריאות!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully